Darlinghurst Road 58

Brita is still going strong in Sydney.

Insag just att det var ett tag sen jag uppdaterade bloggen, och tro mig - det har hunnit haent mkt sen jag skrev senast!

I sondags foll jag, sonnta och jacke. Hart. Sa hart, omtumlande och langt att det tog ngra dagar for oss att landa. Jag aer annu inte saeker pa hurvida jag star med bada fotterna pa jorden eller inte.

We fell in love.

In love with a flat.

Och efter ett antal frinaetter pa X-Base sa flyttade vi igar, torsdag, in pa Darlinghurst Road 58, dvs the main street in Kings Cross i centrala Sydney. Det aer en stor tva rummare med kok och badrum, med faktiskt forhallandevis billig hyra. Ifran alla hall har man fatt hora talas om snuskiga, ofraescha aekliga laegenheter, daer man knappt vagar snudda vid dorrkarmar och fonsterblaeck av hygienskael - sa jag aer inte forvanad av de vaermande skrubbsar mitt fall ner i kaerlekssmet orsakade mig.

Var laegenhet aer hilarious. Jag aer tokig i den. Den aer ren, fraesch, mysig och vart  hem. Har aeven blivit polare med restaurangagaren alldeles under oss. Jag inser plotsligt att det aer som plockat ur en film. Hon (jag) aer nyinflyttad och poppar in i restaurangen under laegenheten efter en lang, utpumpande dag pa jobbet. Helt slut sjunker hon ned pa den stol som restaurangaegaren och den nyfunna vannen (har: vid namn Tom) skjuter fram at henne. Medan hon drar en djup suck och staller ned den fullproppade vaskan bredvid sig, gor han ordning hennes favorit kaffe och staller stillsamt ned den framfor henne. Eftersom det haer scenariot ar som plockat ur en film behover hon givetvis inte betala, eftersom de vid det har laget ar goda vanner och likbordiga. Bor ocksa betonas, att han inte heller fragar hur manga skedar socker hon onskar, eftersom han vid det har laget ar val familjar med hennes vanor och onskemal. Han drar fram en stol till sig sjalv och slar sig ned mitt emot henne for att lyssna pa alla dagens handelser och tingest som snart bubblar ut over hennes trotta lappar.

Det ar en berattelse. En berattelse om en liten svensk flicka i Sydney och en ensamstaende pappa till restaurangagare. En berattelse om Brita och Tom.

Fler saker som har hant sen sist: Brita borjade jobba pa Chelsea Restaurant. Brita jobbade tva dagar dar. Brita tjanade $150. Brita insag att managern (female saklart, varfor blir jag inte forvanad??) var en hybrid mellan Cruella deVil och Ursula (blackfisken i "Den lilla sjojungfrun" som snor Ariels' rost). Brita insag att hon och den tentakel-varelsen hade olika visioner - och sade upp sig. She quit.

Nu skulle man kunna tro att Brita bara har 6 jobb kvar, men da annu ett jobb faktiskt tillkommit, sa har netto antalet jobb fortfarande hapnadsvackande :  7 st.

De jobb hon dock foredrar, trivs bast med och darigenom aven idkar flitigast ar foljande:

> Juice City - juicebaren i en Food Court langs Pitts St i centrala Sydney. Dar serverar hon freeshly squeezed juice, yoghurt och fruit salad. De tre heltokigt mysiga collegorna av hennes ar. Debbie fran Brasilien, George fran Chile och Maurio fran Sydney. Humor och skratt flodar rikligt och Miss Brie kommer pa sig sjalv med att langta efter att fa ga till jobbet.

> R.J Fine Foods - Jobbet i korv fabriken =P. Aen sa laenge bara Casual Work till och fran - men Britis hoppas pa att kunna fa permanent jobb dar. Det ar harlig mentalitet och kollegor med varmt lynne.

Och forhoppningsvis inom en snar framtid:

> O'Malleys - den irlandska innepuben belagen ca 80m ifran Darlinghurst Road 58. Blev erbjuden jobb dar i forra veckan, men tackade nej pg av jobbet som servitris pa Chelsea Restaurant. Har dock pratade med bossen George angaenden the position igen, efter det att jag sa upp mig ifran restaurangen. Han lat positiv och skulle hora av sig i slutet av helgen. Jag hoppas, hoppas, hoppas sa mkt... hall tummarna for mig!

I mandags fick jag aven mitt RSA-certifikat (Responsible Service of Alcohol), efter att ha genomfort en kursdag och tajtat det foljande skriftliga slutprovet. Det ar en kurs om vad lagen sager om att servera alkoholhaltiga drycker och hur man forvantas/ska bete sig emot de drunks som ar over gransen for "salongsberusade".

Idag har Sonnta och Jacke jobbat hela dagen. De ska vara salespersons for ngn sorts elbolag och forsoka fa deras kunder att forlanga sitt nuvaranda kontrakt. Sager bara en sak: WOW, ni skulle ha sett dessa tva stiliga herrar imorse! Nykopta svarta propra byssor och med tillhorande glansande skor!! Stiligt, ar nog det enda barntillatna ordet man kan anvanda... =P

Har tagit ganska flitigt med bilder de senaste dagarna, men da min adapt ar utlanad till Danny (the Body-builder af Leeds), sa kan jag tyvarr inte koppla in min kamera till datorn for att ladda over bilderna till bloggen. Gor det sa snart som mojligt!

Imorgon bar det 5am av emot korv fabriken for annu ett skift. Pa kvallen star det inflyttningsfest pa schemat, antingen pa Darlinghurst Road 58 eller i Surrey Hills hemma hos 5 engelsman, 1 skotte & 1 tysk. Overvags aven starkt att smasha ihop dessa tva till en enda. Wiiihooo, looking forward to it mates!

Och igar bonade Britis in sig ordentligt i lagenheten. Den starka karlek hon hyser for dessa m2 resulterade i ett upp-speedande och att samtliga koksskap, koksluckor, koksgarderober och ovriga skrymslen skurades och skrubbades rent av rena farten utan att ngn djupare tanke fastes vid denna sysselsattning.

Sedan gick Britis och kopte te. Te till sitt nya kok.
Te att placera i en liten blommig mugg pa spiselkransen.


Forst blev Britis forvanad. Sedan blev hon smickrad. Vid det har laget har hon tvingat vanja sig vid hur det ar att vara ung tjej med skandinaviskt utseende i en aussie-stad sa som Sydney. Det existerar visserligen bada positiva och negativa sidor. De positiva ar att man far gratis sushi, juice, korv, ol, ovriga alkoholhaltiga drycker om sa onskas, foretrade i koer, inbjudan till diverse fester/partyn etc.

Ar vid det har laget aven stolt agare av en inbjudan till Carmen's 70th Birthday Party, vilken tillkom henne genom tva urgulliga engelska gentlemen i 60-ars aldern. Carmen ar visst kandis i Sydney. Denna tillstallning ar endast for personligt inbjudna manniskor (samtliga anlandande masta prickas av pa gastlistan) fran Sydneys societet och halls pa en av Sydneys framsta Posh/snobb-gator. Tre ratters middag, ovrigt tilltugg och show-underhallning tillkommer.
4600 personer ar inbjudna. Av dessa ar 4599st ur Sydneys societet och 1 ar en 18-arig backpacker flicka ifran Sverige, som fick sin personliga inbjudan genom att hon som servitris en sen onsdagskvall serverade 2 engelska gentlemen pa en lugn restaurang i centrala Sydney.
2 engelska gentlemen som visade sig vara huvudarrangorer for ett fodelsedagsarrangemang, och som ihardigt kept on calling her "Darling".

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback