Med en flygel pa en flygplats

Huvudvarken gor sig visserligen da och da pamind, men den hindrar mig inte fran att le. Flygplatsen jag just nu befinner mig ar vid eftertanke en liten av sitt slag, men forser mig andock med allt det jag for tillfallet kanner mig i behov utav. Mjuka, hoppvanliga och till arean generosa blamonstrade soffor och fotoljer, en widescreen som broadcastar en nyinspelad intervju med REM, stora panoramafonster, en rodskimmrande flygel blanker ifran sitt horn... lite forvanande faktiskt. En flygel pa en flygplats? Hur vanligt forekommande ar det egentligen? Denna fragestallning begarde tva xtra BERRI: Blackcurrant & Apple Juices och en Chai Latte for att kontemplera kring. Fortfarande inte klokare. Marcus har anda sedan vara filosofistunder i biblioteket for tre och ett halvt ar sedan, forsokt intala mig till att acceptera ting och mosa bort dessa tvangstankar av att behova forsta. Kampar hart med detta fortfarande, vissa saker gar att slappa medan annat bedragligt hart klamrar sig fast vid den forminskade kontempletationsverksamet som annu kan hittas vid liv 8 manader efter studenten. Guuud, kanner verkligen att jag har blivit dum.

Tva scenarien som blockerat min sociala formaga under de senaste dygnen:

1. En escelator som gar sonder, ar det en trasig escelator eller en trappa?

2. En snigel som tappar bort sitt skal, ar den hemlos eller naken?

Om nagon skulle ha ngt klokt argument eller asikt i dessa fragor, i avsikt for att gynna den fortsatta overlevnaden av min behovliga skonhetssomn och fortplantning for nastkommande veckors hjarnceller - snalla, kommentera!

Dagarna i Noosa passade inte i min resa genom Australien som Backpacker. Inte negativt, absolutabsolut inte - tvartom! Kan forestalla mig hur det har hade varit om vi mosat in det har scenariet i en episod av Fem myror ar fler an fyra elefanter. Brasse hade statt dar med sina fyra lador, men istallet for olika djur i dem, sa hade det statt "7pers i en 2a i Kings Cross", "Sova i linjetrafiksbuss i odemarken", "30 dorm utan aircon eller flakt i Brisbane" och "Blue Resort med egen swimmingpool, bungalow och jacuzzi i Noosa". Gissa vilken av desa fyra som ska bort, bort, bort?!

Efter vistelsen i Noosa bussades en svenska och en sydneybo till Hervey Bay. Hyrde vespor och gjorde staden/byn pa en eftermiddag. Var pa hajmuseeum dar vi fick se en riktigt fullstor vithaj (dock i ett frysrum och i icke mer levande format), racade pa smavagar, traskade ut pa en pir och froken i fraga bevittnade existensen av den enormaste pelikanen som mojligtvis borde kunna existera pa denna enorma sfar. Blev tokradd. Shit. Den holl pa att flyga stutt i mig. Trodde jag skulle sonderfalla...

Dagen darpa aktes det till den enorma sandon Fraser Islands. En tre dagars lag vid vara fossingar! Forsta dagen Lake Wabby, andre dagar Indian Heads och Eli Creek, sista dagar Lake Mackenzie. Vi bumpade runt under regnskog, genom creeks, over sanddyner i den enormt fortjusande shockrosa fyrdjulsdrivna jeepen dopt till "Stinky". Forutom diverse missoden med en kylare som lackte och kravde standiga stopp for att fylla pa kylvatska, diverse uturbilenallihopaviharkortfastigenochmasteutochputtapa-anden och mosquitoplaganden pa kvallarna skulle jag vilja pasta att Brita, Damien, de tre goteborgskorna, Franscisco den italienska perfektionisten (jag fragade, och fick hans tillatelse att kalla honom Franny), Anja fran Bolton och Dickie fran New York gjorde utomordentligt ifran sig. Haha, onskar att ni alla hade fatt traffa Dickie - han ar en sadan stjarna! Hans egentliga namn ar Richard, men efter att ha dragit de forsta 55 aren av sin livshistoria for mig (han hade visserligen hitintills bara upplevt 28 av dem, men den detaljrika planen han har lagt upp for sina narmsta 3 decennierna var redan upplagd) och gjort klart for mig att han foredrog manliga rumpor mer an kvinnliga - forklarade han att han foredrog att bli kallad Dickie. En sadan charmmort....

Efter Hervey Bay akte vi till Bundaberg dar det tillbringades tva dygn bland nattliga skoldpaddssafaris, studiebesok hos det valkanda Bundaberg Rum Destillary. Skulle eventuellt kunna erkanna att det mojligtvis vinglades lite runt om fotterna hemmat efter den ingaende provsmakningen...
Hostelet vi stannade pa i Bundaberg var fantastiskt. Lungt det basta hostelet jag ngnsin bott pa! Rod, den ngt till aren kommna agaren valkommnar en in i sitt hus med oppna armar. Kok, kylskapet med gratis mums, badrum, vardagsrum och sovrum skulle lika garna ha kunnat hora hemma pa Djurasbyvagen 13. Det var inget hostel - det var ett hem. Onskar att jag hade kunnat stanna dar langre.

Pa kvallen kom magsjukan, febern, illamaendet och borjan pa den bussresa som skulle vara i 11 timmar och sluta i Airlie Beach. Resan tog 18 timmar och vi blev fast i smastaden Mackay tva timmar soder om Airlie Beach. Regnet follkomligt helloser ned. Vi fick det forklarat for oss att Creeksen forsandes ifran inlandet har tagit vagarna i besittning och vald och att Bruce Highway ar avstangd for att absolut tidigaste oppnas om 3 dygn igen. Dartill ar det Cyklonvarning.

Efter att ha tagit in pa ett motel, bollat ideer, mumsat Subway, suttit pa internet, pratat med mamma,par och anna, och slutligen andats utrymme under en springtur med nanis i regnet - slappte jag och Damien loss spontaniteten och nyfiken och tog det beslut som fort mig till denna med-en-flygel-berikade-flygplats.

Planet till Brisbane lyfter om 4 timmar.

En natt pa Brisbane City Backpackers - det hostel som jag for 2 veckor beskrev som det basta jag ngnsin bott pa, men som nu halkat ned pa en andra plats efter Rod's Footprints i Bundaberg.

Imorgon formiddag flyger vi till Melbourne. 35 grader och stralande sol. Jadu Niklas, bevisat!, det bor nog en liten spontanBrit-Leif i varje Brit-Leif....

Och Anna har blivit tjenis med Russel Crowe - yepp, ni laste ratt!

Och Brita onskar att Elin var narmare sa att Elin kunde fa kanna pa hennes mage. Elin, det ar sa uppenbart, dina hander skulle inte kunna lata bli att kanna det, tror inte att det kan vara tydligare an sa har. Popcorn, fjarilar... kla det i vilka ord du vill. Jag foredrar att kalla det Lycka.


Kommentarer
Postat av: Elin

Jag vet inte om jag vill känna, antagligen skulle jag bara bli avundsjuk :)

Postat av: Anna

Vad filosofiskt bra!

2007-02-08 @ 02:03:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback