Sol, salt och svavelvatten

G'day ni tomtenissar och lillstrumpor,

Allas eran krokodiljagare, kangurubeskyddare och smapojksskyddshelgon gar hadanefter och numera under namnet Surfar-Brita. Joda vanner, ni laste ratt. Denna dam har lart sig att vingla pa Longboards och slagit maktiga rekord i antalet mojliga saltvattens kallsupar det gar att dra inom tidsrymden av en minut. Skickligheten har natt imponerande avancemang.

Senast jag skrev befann jag mig i Port Macquaire - semesterorten for livsnjutare i alderskategorin Pa-min-tid-hade-vi-minsann-inte-television-naa-da-gjorde-vi-tandstickstavlor-pa-lordagkvallarna (No offence, Sigge - men ta mig pa mina tangenttryck, Port Macquarie hade nog hursomhelst druttat dig i smaken). Tyckte om denna mysiga lilla smastad, helt klart ett lampligt och givande utflyktsmal for ett eller tva dygn, men kande mig andock ganska fardig nar Greyhoundbussen den dar stjarnklara torsdagkvallen rullade ut ifran stadens centrum (fortydligande: Kentucky Fried Chicken parkeringen).

Tre timmar och flertalet regnskvatt och med ytterliggare fyra tomma Apricot & Almond Fruit Bar plastforpackningar nedmosad i bakfickan, tog tre borlangebor och den lilla pojken sthlmare (Jonte ar makta *host host* fortjust i min nya benamning pa honom, fniss fniss...) de forsta ostadiga stegen pa for dem okand mark - Coffs Harbour.


Britas top-five lista pa aventyr att uppleva i Coffs Harbour:


1.
Besoka Big Banana: Bananodlingen som pa senare ar exploaterats till ett aventyrs- och familjeunderhallningscenter med guidade turer, rodel akning, biovisningar, skridskoakning aret runt, samt fika stallen dar man kan ata allt emellan delikata Bananasplits, banansylt, bananpankakor till chocklad & notter doppade frysta bananer pa pinne (hehe, Britis favorit!).

2. Springa barfota langs strandkanten en senkommen eftermiddag i solens varma sken och avsluta traningspasset med sit-ups, rygglyft och armhavningar pa en graskulle, blickandes emot en solnedgang emot horisonten av en ocean.

3. Dansa och fnissa med skottar pa Plantation Hotel i centrala C. H inpa smatimmarna.

4. Bli bastis med kocken pa en central city Sushi Restaurang och sedan frossa i denna japanska fisk delikatess.

5. Dricka vin med tokiga engelsman som vagrar benmana mig annat an "Mrs B" i manljust pa hostelet Hoey Moey's.


Snart satts det aterigen pa en station, njutfullt smaskandes fika och matsack och tilltugg i vantan pa en Greyhoundbuss. En Greyhoundbuss som snart visade sig ha gatt sonder, och som lite senare ersattes av en annan Greyhoundbuss, som i slutandan rullade in i Byron Bay tre timmar forsenad, vilket rakade vara halv ett pa natten och ragat mycket tillrackligt forsent for att nagon nykter pick-up till det inbokade surflagret skulle finnas att tillga. Vi ringde Surf Campet och bad om rad och fick tva alternativ till svar:

Surf Campets forslag, alternativ 1: Lana sovsacker och sova pa busstationen eller alternativt i ngn park och bli upphamtade nastkommande formiddag.

Surf Campets forslag, alternativ 2: Festa hela natten och bli upphamtade nastkommande formiddag.

4 bortkommna svenskars, slutliga losning: Ignorera Surf Campets bada alternativ, och muta in sig pa ett av partystadens popularare hostels soffor emot en ringa summa dollar.

I sondags bar det sedan av till Surf Campet. Det var en upplevelse, yepp - ngt annat skulle min nostipp forlangas av att pasta.

Brita och 7 pojkar...
...bodde pa en strand ute i bushen, med kilometrar till narmsta ovriga bebyggelse.
...sov i en gammal linjetrafiksbuss med namnet Dreamworld XXXX, som tagits ur trafik och gjorts om till logiment.
...surfade 2 x 3 timmar om dagen i 5 dagar.
... softade i hangmattor i halmhyddan pa dagarna.
... gick pa hiker i regnskogar och kollade pa maskar som lyste i morkret.
... bussade till hippiestaden Nimbin. Nimbin var pa 70-talet en farmarby som gick i konkurs. En av bonderna ville dock avsluta sin farmarkarriar storartad och organiserade the Aquarius, en sammankomst som drog till sig sa gott som varenda FlowerPower anhangare i Australien och Nya Zeeland. Dessa akte upp till denna lilla bergsby och faste sig vid den sa allvarligt att manga stannade kvar och pa den vagen ar det, de lever dar fortfarande idag. For 30-35 ar sedan gick Nimbins mjolk, ost och gradd-produktion i konkurs p.g. av for dyra transportkostnader till narmsta stad. Idag, tjanar Nimbin ca 40 miljoner dollar varje ar pa alla som vallfardar dit for att inforskaffa knark ifran de lokala odlingarna. Kan ju erkanna att det var en upplevelse av annorlunda slag att strosa den dar enda gatan av Nimbin...

7 pojkar...
...blev stammisar pa traktens Bottleshops.
...idkade flitigt leken Ring of Fire.
...pratade om Boobs&Bums 5 dygn i strack.

Brita...
...blev ytterst palast om Australiens klimat. Kalla: Britas Australienguiden.
... nadde Nr. 107 i Sudoku for Brunbaltare.

Sammanfattningsvis var lagret bra. Ngt samre var dock vattenkvaliten dar ute i bushen. Redan forsta dagen blev vi varnade for att dricka vattnet, som pourade i duschar och handfat da det ineholl forhojda halter av Sulfater. Vi hanvisades till att dricka vattnet ur det sarskilda behallarna.

Andra dagen skyllde jag den i mina ogon ngt skiftade harfargen pa synvillor och hallucinationer.
Tredje dagen blev jag osaker.
Fjarde dagen blev jag fortvivlad.
Femte dagen insag jag att tungsamheten inte tjande ngt till. Det spelade ingen roll hur mycket Shampoo, Balsam eller harinpackningar jag anvande. Visserligen sliter sol och salt i langden pa haret och kan fa det att skifta farg ngt. Men det tog endast 5 dagar for svavelvattnet att farga mitt davarande blonda har rott. Rott som i ketchup, rott som i rodlovan, rott som i sma tomtenissars sma tomtenissemamelucker.

Igar kom vi till Byron Bay. Vi checkade in pa Main Beach Backpackers dar vi nu kommer vara inbonade under var fem dagars vistelse i detta allmant forsvenskade partytillhall. Trivs bra pa hostelet, trots att uppskattningsvis halften av alla pa hostelet ar svenskar och att vi sover i 16-dorm room. Det ar skon stamning, mysig atmosfar.

Idag gick jag till Toni&Guy. Min frisor sa att hon aldrig sett ngt liknande i sitt liv forut. Mitt har betedde sig emot blekningar som om att ngn hallt i orangerod farg i det. Vi djuprengjorde, fargade, lade i slingor, blekte, tonade och harinpackade. Jag ar inte rod langre iaf, men delar av fargen sitter fortfarande kvar. Och jag har fatt formaningar om att inte utsatta mitt har for ngn som helst pafrestning pa iaf tva manader. Jag ar inte blond langre, men jag ar i alla fall inte rod harig. Ar ngnstans mellan ljusbrun och mellanblond med guldstank i. Ar tacksam for att se vettig ut. Kommer pa mig sjalv med att jag kanske borde fasta sa mkt vikt vid mitt har, men det har handlar inte om att vara ytlig, materialistisk eller fafang. Det har handlar om att kanna igen sig sjalv nar man star framfor en spegel.


Kommentarer
Postat av: Anja!

Åh jag vill också kunna surfa!!! Det låter ju helt underbart! Men måste säga dig att jag beundrar att du lyckas överleva bland pojkar... Dom är inte riktigt riktiga!

2007-01-13 @ 15:41:50
Postat av: mams

Hej !Jaaaaa håret är viktigt för att känna igen sig själv. Hoppas att ditt återtåg till ditt sanna jag är på gång.
"Sigge" hälsar och har lämnat tändstickstavlorna till förmån för WOW.
(Mums kommentar:Klimakterie gubben är ett faktum...)
Kram mams

2007-01-13 @ 18:58:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback