En good-hair-day

Den Starbucks Cappuccino jag just svept hade smakat alldeles utomordentligt förträffligt underbart, likaså hade skålen med turkisk lantyoghurt med müsli och färska bär. På morgonen hade jag dragit på mig mina bekvämaste favorit kläder och för ovanlighetens skull hade ingen Bad-hair-day infunnit sig (vilket tro mig, är väldigt väldigt ytterst ovanligt sällsynt i mitt fall och de längesedan regelbundna frisörbesöken). Mitt pärldiadem satt precis som det skulle över de naturligt fallna lockarna som krusedullade sig över min hjässalätt.

Men det spelade ingen roll hur snyggt klädd jag var den där morgonen den 8e maj på Sydneys flygplats. För tårarna kom utan förvaning och utan att jag egentligen kände mig ledsen. Jag grät och grät. Förbi passerande folk granskade mig från topp till tå, de stannade till med blicken märkbart vid mina klackar, Burberry sjalen men längst dröjde det vid mitt skära vid det här laget troligen redan lite svullna ansikte.

Jag grät i tacksamhet för alla de minnen jag under 8 månader fått stuva in mellan öronen, alla de människor som likt hur en mikrovågsupphetad vetekudde värmer en mage blivit att under en sådan lång tid värmt mitt sinne med deras vänskap och bjudande på sig själva. Självklart har en tidsrymd på tvåtredjedelars år rymt fler stunder än bara de leende, lyckliga och fnittrande stunderna, men när man står på en flygplats med fullmosadestuffade väskor, iklädd sina favoritkläder och med dagen till ära en lyckad frisyr, och det ekar "klick-klack klick-klack" när du sakta och tankexploderande går egenom Customs - så tro mig. Då är det främst alla de där gooa, varma och mysiga stunderna du kommer ihåg. Det var dem jag grät för, tillsammans med insikten att jag är påväg hem!!

Jag kom till Bangkok och jag insåg att anledningen till att jag skulle ha tre veckors runtresande i Asen, var mer därför att jag kände att jag borde - hur ofta har du liksom möjlighet till att åka Gratis till Thailand, Vietnamn, Kambodja och Laos?? - mer än att jag egentligen ville. Mitt äventyr var att få uppleva Australien - det var min resa och jag hade gjort den och nu... nu insåg jag med ens att jag kände mig färdig.

Jag var i Bangkok i två och ett halvt dygn innan flyget gick. Jag flög till Wien och sedan till Arlanda. Arlanda i Sverige.

Jag flög hem.

Jag och Anna
Jag och Anna på stranden i Cronulla.





hem s /-met; hem/ persons egen bostad; instutition * adv till sitt hem, åka hem


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback